Bid van 16 t/m 23 januari 2022 mee tijdens de Week van gebed voor eenheid. Zondag 16 januari om 16:00 start de week van gebed met een openingsdienst. Deze is via livestream te volgen: nlweert.nl/weekvangebed
Het thema is dit jaar “Licht in het duister”
Meer over het thema lees je hier
Bro. Wim en zr. Jeanne en andere dierbare medezusters, hebben zich krachtig laten gelden, Week van Gebed (Week 3) ook tegen polarisatie binnen onze huidige samenleving. Ook historische veroorzaakte Macht en overheersing- ‘wanorde in Jezus Naam, kwam werd naar voren gebracht .. Wij Bakens van Hoop, Vrede en Liefde God’s naar onze kwetsbare medemens op deze blauwe knikker in het grote Heelal door Zijn daden bevestigd. Koning Jezus is wederom Hooggeacht, zoals Hij door zijn grootste daden in relatie tot onze almachtige Vader, voor ons, hooggeacht dient te worden.
17 mooie Bijbelteksten over voor elkaar zorgen
Zorgen voor elkaar is een belangrijk thema in de Bijbel. De Bijbel roept ons op om anderen te helpen, of het nu gaat om onze vrienden of vijanden. We moeten elkaars lasten dragen en elkaar bemoedigen, ook als dat niet altijd makkelijk is. We zetten een aantal Bijbelteksten op een rij over zorg voor elkaar.
1. Filippenzen 2:4
Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander.
2. Galaten 6:2
Draag elkaars lasten, zo leeft u de wet van Christus na.
3. Romeinen 12:10
Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf.
4. Galaten 6:10
Laten we dus, in de tijd die ons nog rest, voor iedereen het goede doen, vooral voor onze geloofsgenoten.
5. 1 Timotheüs 5:8
Wie niet voor de eigen familie zorgt, zelfs niet voor huisgenoten, heeft het geloof verloochend en is slechter dan een ongelovige.
6. Spreuken 21: 13
Wie zijn oren sluit voor het gejammer van de arme, zal ooit zelf om hulp schreeuwen, en geen antwoord krijgen.
7. Galaten 2:10
Onze enige verplichting was dat we de armen ondersteunden, en dat is ook precies waarvoor ik mij heb ingezet.
8. Jakobus 1:27
Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven.
9. Spreuken 19:17
Wie barmhartig is voor een arme leent aan de HEER, die zal hem zijn weldaad vergoeden.
10. Psalm 35:10
Uit de grond van mijn hart zal ik zeggen: ‘HEER, wie is aan u gelijk? U bevrijdt de zwakken van hun onderdrukkers, de zwakken en de armen van hun uitbuiters.
11. Efeziërs 4:32
Wees goed voor elkaar en vol medeleven; vergeef elkaar zoals God u in Christus vergeven heeft.
12. Johannes 13:34-35
Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. 35Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’
13. Mattheüs 25:40
En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.”
14. Spreuken 28:27
Wie aan de armen geeft, lijdt nooit gebrek,wie zijn ogen sluit, wordt door veel vervloekingen getroffen.
15. Galaten 6:9-10
Laten we daarom het goede doen, zonder op te geven, want als we niet verzwakken zullen we oogsten wanneer de tijd daarvoor gekomen is. Laten we dus, in de tijd die ons nog rest, voor iedereen het goede doen, vooral voor onze geloofsgenoten.
16. 1 Tessalonicenzen 5:11
Dus troost elkaar en wees elkaar tot voorbeeld, zoals u trouwens al doet.
17. Kolossenzen 3:12
Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld.
Bron: Nieuwe Bijbelvertaling (NBV)
Van geweld en afscheiding naar compassie en saamhorigheid ..
Een term die gebruikt wordt om te verwijzen naar groepen die tegenover elkaar staan (als tegengestelde polen) en waarbij de tegenstellingen tussen deze groepen steeds groter worden, is ‘polarisatie’. Deze term duikt de laatste jaren steeds vaker op. Zo wordt er regelmatig gesproken over toenemende polarisatie, of over polariserende uitspraken van politici als Donald Trump, die doelbewust groepen tegen elkaar willen opzetten, bijvoorbeeld om stemmen te ronselen en hun aanhang te vergroten of als afleidingsmanoeuvre voor andere maatschappelijke problemen.
De dynamiek van polarisatie hoeft op zich niet per se negatief te zijn. Het kan voor een samenleving (of klas) erg belangrijk zijn om botsende standpunten te verhelderen, of om zo eventueel misstanden aan te klagen en/of maatschappelijke verandering te bewerkstelligen. Wanneer echter het polarisatieproces te sterk doorgedreven wordt, raakt de maatschappij verdeeld en is er amper nog ruimte voor nuance. Dergelijke schadelijke polarisatie zorgt er dan voor dat steeds meer aandacht besteed wordt aan de radicale standpunten, terwijl de gematigde stem in het midden nauwelijks nog gehoord wordt en dreigt te verdwijnen, en mensen zich bijna gedwongen voelen een keuze te maken tussen één van beide uitersten.
Men kan polarisatie ook omschrijven als een doorgedreven wij-zij-denken, waarbij de andere groep als het ware gedemoniseerd wordt en waarbij men sterk in zwart-wit-termen denkt. Mogelijke groepen die zo tegenover elkaar kunnen komen te staan zijn groepen op basis van etnische, culturele of religieuze verschillen; arm versus rijk; groepen uit verschillende maatschappelijke lagen; politiek rechts versus links; overheid versus burgers,…
De vrijheid van mening en meningsuiting is een universeel mensenrecht dat iedereen, overal ter wereld, toekomt. Het garandeert dat je vrij bent om je mening of overtuiging of geloof te uiten, ook als dit ingaat tegen de mening, overtuiging of het geloof van anderen. Ook vandaag worden mensen bedreigd of gevangengenomen omwille van hun overtuiging of meningsuiting. Een organisatie als Amnesty komt op voor deze mensen. Zijn er nu grenzen aan deze vrijheid van mening en meningsuiting of zou het mogelijk moeten zijn om alles te zeggen? Wettelijk gezien pleeg je in België bijvoorbeeld een strafbaar feit wanneer je openlijk aanzet tot discriminatie, haat en geweld tegen anderen, wanneer je denkbeelden verspreidt over rassenhaat of wanneer je de Holocaust ontkent of minimaliseert. Is de vrijheid van meningsuiting het belangrijkste (mensen)recht of zijn er andere rechten of waarden die (soms) prevaleren?
Religie wordt in de media vaak opgevoerd als bron van geweld en polarisatie. (Extreem)rechtse politici dwepen openlijk met het christendom (www.knack.be). Jan Mark ten Hove zegt dan weer: “Uit Wet en Evangelie vloeien waarden als gerechtigheid, barmhartigheid en naastenliefde voort. Gerechtigheid vereist recht doen aan de ander, zijn woorden en argumenten niet verdraaien. De waarde van barmhartigheid vraagt om een benadering waarin de zwakte van een ander niet wordt uitgebuit ten faveure van de eigen benadering. Beter is het de kracht te zoeken in de eigen uitgangspunten en argumentatie. Het gebod tot naastenliefde betekent dat de opponent als medemens wordt bejegend, niet als een demon, niet beledigend, maar respectvol. Binnen deze begrenzingen mag er volop gepolariseerd worden.” (www.digibron.nl) Gaan religie en polarisatie nu hand in hand of is religie juist anti-polariserend?
van geweld en afscheiding naar compassie en saamhorigheid. Terwijl Covid-19 virus of mutatie, ons leven ontwricht en voor angst en verdriet zorgt, komt er tegelijkertijd een steeds sterker wordende tegenkracht op gang: compassie. Zorgmedewerkers vervullen daarbij een voorbeeldfunctie.
Iedereen wil verbonden zijn met iets hogers
We willen verbonden zijn met iets hogers, iets dat dieper is dan onze eigen identiteit: iets wat we allemaal willen delen. Dat is de Ware Liefde en de Waarheid van de Weg in het Leven: God, schepping, liefde, eenheid, saamhorigheid, compassie, tolerantie… Deze ideeën worden in deze wereld helaas onderdrukt ten voordele van hebzucht, ego en lust.
We hebben God nodig, wat je persoonlijk concept van God ook is.